BEZPIECZEŃSTWO, ZABAWA, ROZWÓJ
Niepubliczne Przedszkole „KUBUŚ”
czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30. do 18.00.
Nasze przedszkole zostało założone z myślą o zatroskanych rodzicach, pragnących zapewnić swym pociechom jak najlepszą opiekę: fachową, serdeczną, pełną troski o ich bezpieczeństwo, właściwy rozwój i dobre samopoczucie. Dokładamy wszelkich starań by spełniać te oczekiwania i aby stworzyć naszym przedszkolakom namiastkę drugiego domu. Jesteśmy niedużym, kameralnym przedszkolem, w którym cenimy sobie rodzinną atmosferę.
W naszej pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej stosujemy otwarty styl i aktywne metody pracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii multimedialnych np. tablicy multimedialnej, edukacyjnych programów multimedialnych, podłogi interaktywnej .
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6, 7 lat.
Mamy do zaoferowania szeroki wachlarz zajęć dodatkowych, takich jak:
rytmika, język angielski, taniec, gimnastyka korekcyjna, warsztaty: przyrodnicze, fizyczne, sensoryczne zajęcia z logopedą, zajęcia z terapeutą integracji sensorycznej, zajęcia rewalidacyjne, uroczystości i imprezy z udziałem rodziców, warsztaty z udziałem rodziców.
Rozwijamy zainteresowania dzieci, stwarzamy im szanse wyboru aktywności zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i predyspozycjami. Chcemy żeby przyszłość edukacyjna naszych wychowanków była łatwiejsza i bardziej przyjemna. Zajęcia odbywają się w kolorowych, przestronnych i dobrze wyposażonych salach zabaw.
Wyżywienie dostarcza nam doświadczona firma cateringowa wyspecjalizowana w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym .
W naszym przedszkolu realizujemy programu kształcenia specjalnego na podstawie orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Praca naszych terapeutów : logopedy, psychologa, pedagoga jest ściśle powiązana z pracą nauczycieli przedszkolnych.
Pracujemy 12 miesięcy w roku.
W ostatnim tygodniu sierpnia organizujemy zajęcia adaptacyjne dla nowoprzyjętych dzieci i ich Rodziców, aby pierwsze dni w przedszkolu były miłym początkiem nowej przygody.
CZEKAMY NA WAS!!!
Dotacja do opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w roku 2021
W 2021r. Gmina Miejska Kraków udziela dotacji na dzieci objęte opieką.
Kwota udzielanej przez Gminę Miejską Kraków dotacji wynosi 1.70 zł. na godzinę opieki nad dzieckiem.
Zgodnie z podpisaną z Gminą Miejską Kraków umową w tym zakresie, w okresie otrzymywania dotacji, pomniejszamy wysokość miesięcznych opłat za objęcie opieką dziecka o kwotę nie niższą niż kwota otrzymanej od Gminy Miejskiej Kraków dotacji na dane dziecko. Miesięczna kwota o jaką obniżane są opłaty za opiekę wyliczana jest wg wzoru: liczba godzin zapewniania opieki dziecku w danym miesiącu ( liczona na podstawie zawartej z rodzicem umowy o zapewnienie opieki , jednakże nie więcej niż 10 godzin dziennie)x 1.70 zł
W przypadku objęcia opieką dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności Gmina Miejska Kraków udziela dodatkowej dotacji w wysokości 2.40 zł. za każdą godzinę opieki nad dzieckiem. Dotacja ta nie ma wpływu na wysokość opłat ponoszonych przez rodzica.
Ewentualne uwagi dotyczące udzielanych dotacji należy kierować do Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta, ul. Dekerta 24, 30-703 Kraków, tel. 12 616 92 27 lub 12 616 97 97, pokój nr 18, e-mail: sz.umk@um.krakow.pl
Zajęcia edukacyjne w Kubusiowym Przedszkolu prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych technologii takich jak :
INTERAKTYWNA PODŁOGA, TABLICA MULTIMEDIALNA, MONITOR MULTIMEDIALNY, które są doskonałą metodą nauki przez zabawę
Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo wiedzieć chciało.
J. Korczak
NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE
Z przyjemnością zapraszamy do naszego przedszkola, które mieści się w Krakowie przy ul. ks. Meiera 20G/1A. Do dyspozycji dzieci mamy nowoczesny, monitorowany i doskonale wyposażony lokal z dwiema przestronnymi salami, w których dzieci mogą miło spędzać czas na zajęciach przedszkolnych. Przedszkole powstało z myślą o tych Rodzicach, którym zależy na wszechstronnym i harmonijnym rozwoju dziecka, oraz wspaniałej zabawie. Spotkają się Państwo tutaj z miłym przyjęciem, ciepłą, rodzinną atmosferą, profesjonalną kadrą. Posiadamy własny plac zabaw.
GODZINY OTWARCIA
Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku, przez cały rok kalendarzowy w godzinach od 6:30 do 18:00 z wyjątkiem świąt i dni ustawowo wolnych od pracy.
GRUPY
W naszym przedszkolu dzieci podzielone są na grupy. Istnieje oddział zerowy, czyli "zerówka".
Przedszkole "KUBUŚ" przyjmuje dzieci w wieku od 2 do 6 lat.
METODY I FORMY PRACY
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób.
Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa (praca z całą grupą)
Natomiast podstawową i najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominującą w wychowaniu przedszkolnym.
Nauczyciele w naszej placówce w planowaniu pracy wykorzystują szereg różnorodnych metod celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych.
Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Zarówno wszystkie metody, jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego aktywność twórczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijają wiarę we własne siły i możliwości.
METODY STOSOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
METODY CZYNNE
- metoda samodzielnych doświadczeń
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku
METODY OGLĄDOWE
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
- udostępnianie sztuki – dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzycznego
METODY SŁOWNE
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa,
METODY AKTYWIZUJĄCE
- burza mózgów
- metoda projektów
- gry dydaktyczne
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacamy o nowatorskie toki metodyczne:
TOKI METODYCZNE
CZYNNOŚCIOWE NAUCZANIE MATEMATYKI WG KONCEPCJI PROF. EDYTY GRUSZCZYK – KOLCZYŃSKIEJ Celem tej metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych, ćwiczenie odporności emocjonalnej dziecka oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie. Metoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiej sprzyja również stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, dobrze przygotowuje do nauki matematyki w szkole. Okres przedszkolny to czas otwierania się dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. W edukacji matematycznej ważne jest, aby mieć świadomość tego, w jaki sposób dzieci uczą się. Najważniejsze są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność. W trakcie tych doświadczeń dziecko powinno mówić, tzn. słownie określać swoje spostrzeżenia, sens wykonywanych czynności i przewidywane skutki. Mówienie o wykonywanych czynnościach sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to, co ważne.
KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA PAULA DENNINSONA Metoda ta wspomaga proces uczenia się poprzez ruch. Ćwiczenia zaproponowane przez autora metody poprawiają koncentrację i pozwalają jednocześnie uruchomić obie półkule mózgowe. Dzięki nim można rozciągać mięśnie i niwelować ich napięcie, co pozwala mózgowi wykorzystywać całą energię do przyswajania nowych informacji, czyli uczenia się. Ćwiczenia dr Denisona angażują między innymi obie strony ciała, skoordynowane ruchy gałek ocznych, rąk i nóg, co równomiernie uaktywnia obie półkule.
PEDAGOGIKA ZABAWY „KLANZA” Pedagogika ta włącza do nauczania i wychowania metody kreatywne, aktywizujące, pobudzające emocje i wyobraźnię z przełożeniem ich na takie sytuacje, w których uczestnik grupy może bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony. Proponuje zabawy i gry, które:
Głównym atrybutem wykorzystywanym w pracy opisywaną metodą jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci, ożywia je i daje im wiele radości, uśmiechu. Pomaga dzieciom zapomnieć o strachu i poznać lepiej innych uczestników zabawy. Jest ona wspaniałym środkiem do rozbudzenia dziecięcej wyobraźni, kiedy staje się balonem, wiatrem, łodzią, siecią rybacką oraz tym wszystkim, o czym tylko można pomarzyć. Możliwości jej zastosowania są nieograniczone, dlatego staje się ona dowodem na to, że im prostsze formy i pomoce, tym lepsza zabawa.
METODY TWÓRCZYCH ZAJĘĆ RUCHOWYCH: GIMNASTYKA RUDOLFA LABANA Metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana nazywana jest także metodą improwizacji ruchowej. Daje możliwość podejmowania ruchu zgodnie z własną inwencją twórczą, fantazją, doświadczaniem. Tematyka zadań ruchowych wywodzi się z pięciu zasadniczych tematów:
METODA CARLLA ORFFA Głównym celem i zadaniem tej metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej. Zdaniem C. Orffa muzyka rodzi się z mowy, ruchu i gestu. Wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch. Zaspokojenie potrzeby ruchu w formie dobranej przez samo dziecko, daje okazję do rozładowania napięć emocjonalnych, do ich odreagowania.
TECHNIKI PARATEATRALNE Drama, Techniki zmiany ról, Pantomima, Teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe. Aktywność twórcza dziecka jest jego naturalną potrzebą biologiczną którą można wykorzystać tworząc odpowiednie sytuacje edukacyjne. Teatr ma ogromne walory kształcące, wychowawcze oraz terapeutyczne. Uczy poczucia współodpowiedzialności, samodyscypliny, koncentracji uwagi, radzenia sobie z sytuacją stresową, ćwiczy pamięć oraz daje satysfakcję z wykonanej pracy. Jest odpowiedni dla dzieci uzdolnionych, gdyż umożliwia rozwijanie ich predyspozycji, jak też dla dzieci mających różne trudności, powoduje wzrost wiary we własne możliwości.
METODA IRENY MAJCHRZAK – zabawy z literami Odimienna metoda nauki czytania stosowana jest już wśród bardzo małych dzieci. Punktem wyjścia jest pokazanie dziecku jego imienia – „wizytówki”, a następnie imion znanych bliskich mu osób. Dzięki temu dziecko zauważa, iż imię można nie tylko usłyszeć i wymówić, lecz również zobaczyć, że samo dziecko zostało przedstawione w kształcie liter, lub, że zostało schowane za zasłoną liter. Następne etapy to wiele gier i zabaw pozwalających dzieciom na poznanie pozostałych imion, wyrazów, oraz liter alfabetu. „Sprawdzanie obecności”, „ściana pełna liter”, „deszcz imion”, „targ liter”, „gra w sylaby”, „nazywanie świata” i inne sformułowania – to nazwy ćwiczeń oraz hasła charakterystyczne dla metody dr Ireny Majchrzak.
ZABAWY BADAWCZE, DOŚWIADCZENIA, OBSERWACJE PRZYRODNICZE Naturalną metodą poznawczą stosowaną przez dzieci w wieku przedszkolnym jest aktywność badawcza, występuje ona w dwóch postaciach. Pierwsza to samodzielne odkrywanie. Dziecko ma tu pełną swobodę działania, samo wyznacza sobie tempo i czas pracy, ale jednocześnie jest to uczenie się drogą prób i błędów, w którym narażone jest ono na wiele trudności i porażek. Drugi sposób odbywa się pod kierunkiem nauczyciela. Nauczyciel zajmuje tu rolę inicjatora sytuacji, prowokuje do stawiania pytań, udostępnia stosowne metody i pomoce badawcze, ukierunkowuje go podczas badań i eksperymentowania.
METODA PORANNEGO KRĘGU Metoda ta obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Głównym jej celem jest dostarczenie wychowankom określonej ilości bodźców, które pobudzają zmysły do działania, a co za tym idzie, stwarzają poczucie bezpieczeństwa, zaufania i radości. Fundamentem metody „Porannego Kręgu” jest otaczający nas świat przyrody, który jest źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, odgłosów, wrażeń dotykowych i termicznych, które przyporządkowane zostały określonej porze roku. |
ZASADY PANUJĄCE PRZEDSZKOLU
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ PODCZAS POSIŁKÓW
- Przed posiłkiem myjemy ręce
- Pamiętamy o właściwej postawie przy stoliku
- Korzystamy ze sztućców w sposób kulturalny (tzn. nie bawimy się nimi, nie uderzamy o stół itp.)
- Kulturalnie spożywamy posiłek ( nie mlaskamy, nie rozmawiamy)
- Potrawy, które dziecku nie smakują pozostawiamy na boku talerza
- Prośbę o dokładkę sygnalizujemy podniesioną ręką
- Po zakończeniu jedzenia w spokoju czekamy na pozostałe dzieci
- Kończymy posiłek wspólnym podziękowaniem
- Wstajemy od stołu po cichu wsuwając krzesło
- Wyznaczone przez nauczyciela dzieci idą do toalety
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W ŁAZIENCE
- Myjemy ręce z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności
- Samodzielnie myjemy twarz
- Prawidłowo myjemy zęby wg kolejnych etapów
- Utrzymujemy w czystości przybory do mycia zębów
- Wyrabiamy nawyk mycia rąk przed każdym posiłkiem, po załatwianiu się, po przyjściu z placu zabaw
- Potrafimy korzystać z mydła i papieru toaletowego
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
- Zawsze po sobie spłukujemy wodę w toalecie
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W SZATNI
- Ubieramy i rozbieramy się w wyznaczonym miejscu, spokojnie czekając na pomoc osoby dorosłej
- Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na powietrze (buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki)
- Po powrocie z placu, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę
- Przy rozbieraniu się - pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży(odwrotnie niż przy ubieraniu).
- Kulturalnie zachowujemy się w szatni - nie biegamy, nie krzyczymy, nie popychamy innych
- Dbamy o własne rzeczy i nie narażamy ich na zagubienie
- Pilnujemy rzeczy osobistych w czasie wycieczek, spacerów
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W SALI ZABAW
- Bawimy się zgodnie z innymi dziećmi - jesteśmy życzliwi, koleżeńscy, przyjacielscy
- Respektujemy wspólnie ustalone zasady
- Potrafimy czekać na swoją kolejkę podczas zabawy, wypowiedzi
- Szanujemy cudzą własność
- Do zabawy bierzemy zabawki z półki , a po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce
- Stosuje zwroty grzecznościowe: proszę, przepraszam, dziękuję
- Pomagamy młodszym i mniej sprawnym dzieciom
- Chętnie wykonujemy polecenia
- Poruszamy się bezpiecznie po sali
- Porozumiewamy się umiarkowanym głosem
- Szanujemy potrzeby i zainteresowania innych
- Bezzwłocznie stawiamy się na sygnał zbiórki
- Obdarzamy uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć co mówią i czego oczekują
- Sprzątamy po sobie i pomagamy innym w utrzymaniu porządku
ZASADY ZACHOWANIA NA PLACU ZABAW
- Wychodzimy na plac z całą grupą, ustawieni parami i wracamy tak samo
- Stawiamy się na sygnał zbiórki
- Wiemy jak korzystać z zabawek i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem i zasadami bezpieczeństwa
- Nie oddalamy się z miejsca zabawy bez zgody i wiedzy nauczyciela
- Rozróżniamy zabawy bezpieczne i niebezpieczne
- Informujemy dorosłych o uszkodzonych zabawkach i sprzęcie
- Zgłaszamy nauczycielowi zauważone niebezpieczeństwo, wszelkie dolegliwości i złe samopoczucie
- Wiemy, że nie możemy samodzielnie opuszczać placu zabaw
- Po skończonej zabawie zabawki i sprzęt sportowy odkładamy na miejsce
Dzieci nieustannie podlegają ocenie, zarówno ze strony rodziców jak i wychowawców. System kar i nagród jest nieodzowny w wychowaniu małego człowieka. Ma charakter bodźca, który ma na celu zmobilizować dziecko do właściwych zachowań. Nagradzanie i karanie ma także wywołać w dziecku refleksję na temat swojego zachowania, co prowadzi do ułatwienia samokierowania swoim zachowaniem. Nagradzanie ma charakter wzmacniający pożądane zachowania i dlatego też powinno się stosować system nagród częściej niż system kar. Warto także stosować metodę karania na zasadzie odebrania nagrody. Także uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków. W naszym przedszkolu obowiązują zasady, które wprowadziliśmy wspólnie z dziećmi na zasadzie zawarcia „Kontraktu Grupowego”, który zawiera umowne pożądane zachowania. Wprowadzając także normy zachowań: w szatni, łazience, w sali, na placu zabaw, przy posiłku możemy respektować właściwe zachowania.
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ
- pochwała wobec grupy
- pochwała indywidualna
- pochwała przed rodzicami
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności
- tablica motywacyjna
- dostęp do atrakcyjnej zabawki
NAGRADZAMY ZA:
- przestrzeganie ustalonych wspólnie umów i zasad panujących w przedszkolu
- trud i wysiłek włożony w wykonanie zadania
- wywiązywanie się z podjętych obowiązków dyżurnego
- bezinteresowną pomoc wobec innych
- stosowanie zasad ochrony przyrody
Pamiętamy o normach postępowania jak i o konsekwencjach w przypadku niepodporządkowania się do ustalonych zasad.
FORMY REAGOWANIA NA NIEPOPRAWNE ZACHOWANIA:
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- upomnienie słowne (przypomnienie obowiązujących zasad )
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
- wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka
- odsunięcie na krótki czas od zabawy
- kącik „wyciszający”
- poinformowanie rodziców o przewinieniu
NIEPOPRAWNE ZACHOWANIA TO:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- zachowania agresywne
- niszczenie wytworów pracy innych, ich własności
- celowe niewywiązanie się z podjętych obowiązków